Program praktyk – opienkun medyczny II sem.
21.11.2016

Praktyki zawodowe
1. Zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne
2. Czynności opiekuńcze
1. Zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne
Uszczegółowione efekty kształcenia
Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi
Poziom wymagań programowych
Kategoria taksonomiczna
Materiał nauczania
BHP(4)1 określić zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
P
B
- Planowanie i organizowania pracy opiekuna medycznego przy łóżku chorego.
- Poziom samoopieki osoby chorej i niesamodzielnej.
- Potrzeby bio-psycho-społeczne osoby chorej i niesamodzielnej.
- Metody i zasady wykonywania zabiegów higieniczno-pielęgnacyjnych.
- Higiena otoczenia chorego.
- Higiena ciała chorego.
- Zaspokajanie potrzeby odżywiania i wydalania.
- Zabiegi przeciwzapalne.
- Zapobieganie zakażeniom.
- Stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
- Segregowanie zużytego sprzętu , przyborów, materiałów i środków.
- Przestrzeganie zasad aseptyki i antyseptyki podczas realizacji zadań zawodowych.
- Komunikowanie się z pacjentem i jego rodziną.
- Prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji medycznej.
- Postawa zawodowa opiekuna medycznego.
BHP(4)2 określić zagrożenia dla mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
P
B
BHP(4)3 zapobiec zagrożeniom dla zdrowia i życia człowieka związanym z wykonywaniem zadań zawodowych;
P
C
BHP(4)4 zapobiec zagrożeniom dla mienia i środowiska związanym z wykonywaniem zadań zawodowych;
P
D
BHP(5)1 rozpoznać źródła i czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy;
P
B
BHP(5)2 scharakteryzować zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
P
C
BHP(5)3 zapobiec zagrożeniom wynikającym z wykonywania zadań zawodowych;
P
C
BHP(7)1 organizować stanowisko pracy zgodnie z zasadami ergonomii ;
P
C
BHP(7)2 przestrzegać zasad ochrony przeciwpożarowej miejsca pracy ;
P
C
BHP(7)3 dokonać utylizacji odpadów zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska ;
P
C
BHP(8)1 użyć odzieży roboczej i obuwia roboczego zgodnie z obowiązującymi przepisami (normami);
P
C
BHP(8)2 dobrać rodzaj środka ochrony indywidualnej w zależności od stopnia i rodzaju zagrożenia w środowisku pracy ;
P
C
BHP(9)1 określić zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy ochrony przeciwpożarowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
P
B
BHP(9)2 zastosować zasady ochrony środowiska podczas wykonywania zadań zawodowych;
P
C
KPS(1)1 przestrzegać zasad kultury podczas relacji z pacjentami i współpracownikami;
P
C
KPS(1)2 zadbać o poszanowanie godności drugiego człowieka podczas wykonywania zadań zawodowych;
P
C
KPS(3)1 określić cele oraz przewidywane efekty podejmowanych działań;
P
c
KPS(3)2 określić czynniki mające wpływ na efektywność podejmowanych działań;
P
B
KPS(4)1 zanalizować poprawność i zasadność propozycji innych dotyczących planowania i realizacji zadań zawodowych;
P
D
KPS(4)2 wykazać chęć doskonalenia opiekuna medycznego;
P
C
KPS(4)3 podjąć nowe wyzwania;
P
C
KPS(6)1 przejawić gotowość do ciągłego uczenia się i doskonalenia zawodowego;
P
C
KPS(6)2 wykorzystać różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;
P
C
PKZ(Z.a)(7)1 ocenić stan poszkodowanego w zakresie przytomności;
P
D
PKZ(Z.a)(7)2 ocenić stan poszkodowanego w zakresie oddechu;
P
D
PKZ(Z.a)(7)3 ocenić stan poszkodowanego w zakresie krążenia;
P
D
PKZ(Z.a)(8)1 zastosować procedury ratownicze w różnego rodzaju stanach zagrożenia życia;
P
C
PKZ(Z.a)(8)2 zastosować zasady prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej;
P
C
PKZ(Z.a)(9)1 wyjaśnić pojęcie: materiał skażony;
P
B
PKZ(Z.a)(9)2 rozróżnić rodzaje odpadów;
P
B
PKZ(Z.a)(9)3 określić zagrożenia w przypadku kontaktu z materiałem biologicznie skażonym;
P
B
PKZ(Z.a)(9)4 omówić procedury dotyczące postępowania z odpadami;
P
B
PKZ(Z.a)(9)5 wymienić środki ochrony indywidualnej;
P
A
PKZ(Z.a)(10)1 wyjaśnić zasady bezpieczeństwa związane z materiałem skażonym;
P
B
PKZ(Z.a)(10)2 zastosować procedury postępowania z odpadami;
P
C
PKZ(Z.a)(11)1 wyjaśnić pojęcia: aseptyka, antyseptyka;
P
B
PKZ(Z.a)(11)2 zastosować zasady aseptyki i antyseptyki;
P
C
PKZ(Z.a)(12)2 określić bariery komunikacyjne pojawiające się w kontakcie z pacjentem, jego rodziną i grupą społeczną;
P
B
PKZ(Z.a)(12)3 określić zasady porozumiewania się z pacjentem i jego rodziną;
P
B
PKZ(Z.a)(12)4 zidentyfikować sytuacje trudne w porozumiewaniu się;
P
B
PKZ(Z.a)(12)5 zaplanować wsparcie psychiczne i emocjonalne pacjentowi;
P
B
PKZ(Z.a)(15)1 zanalizować przepisy prawa dotyczące sporządzania, prowadzenia i archiwizowania dokumentacji medycznej;
P
D
PKZ(Z.a)(15)2 rozróżnić formy prowadzenia dokumentacji medycznej;
P
B
PKZ(Z.a)(15)3 wypełnić dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
P
C
PKZ(Z.a)(15)4 zarchiwizować dokumentację medyczną;
P
C
Z.4.1(3)1 zanalizować dokumentację osoby chorej i niesamodzielnej;
P
D
Z.4.1(3)2 przeprowadzić wywiad z osobą chorą i niesamodzielną oraz jej rodziną;
P
C
Z.4.1(4)1 scharakteryzować potrzeby biologiczne i psychospołeczne osoby chorej i niesamodzielnej;
P
C
Z.4.1(4)2 rozpoznać problemy higieniczne osoby chorej i niesamodzielnej;
P
B
Z.4.1(4)3 ocenić poziom samoopieki osoby chorej i niesamodzielnej;
P
D
Z.4.1(4)4 udokumentować wyniki oceny stanu podopiecznego na podstawie wywiadu, obserwacji i analizy danych;
P
C
Z.4.1(4)5 ustalić zakres uprawnień opiekuna medycznego do oceny stanu ogólnego pacjenta;
P
C
Z.4.1(5)1 reagować na zmieniające się problemy osoby chorej i niesamodzielnej;
P
C
Z.4.1(5)2 reagować profesjonalnie na zmieniające się potrzeby osoby chorej i niesamodzielnej;
P
C
Z.4.1(6)1 określić poziom wiedzy osoby chorej i niesamodzielnej;
P
B
Z.4.1(6)2 zdiagnozować poziom umiejętności i motywacji osoby chorej i niesamodzielnej;
P
B
Z.4.1(6)3 określić poziom samoopieki w zakresie podstawowych i złożonych czynności dnia codziennego;
P
B
Z.4.2(1)1 określić cele wykonania zabiegów higienicznych;
P
B
Z.4.2(1)2 określić cele zabiegów pielęgnacyjnych;
P
B
Z.4.2(2)1 określić wskazania do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych;
P
B
Z.4.2(2)2 określić przeciwwskazania do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych;
P
B
Z.4.2(2)3 scharakteryzować niebezpieczeństwa związane z wykonywaniem czynności higienicznych i pielęgnacyjnych;
P
C
Z.4.2(3)1 zaplanować wykonywanie czynności higienicznych;
P
B
Z.4.2(3)2 zaplanować wykonanie czynności pielęgnacyjnych;
P
B
Z.4.2(3)4 zorganizować wykonanie czynności pielęgnacyjnych;
P
C
Z.4.2(4)1 przestrzegać zasad wykonywania czynności higienicznych;
P
C
Z.4.2(4)2 przestrzegać zasad wykonywania czynności pielęgnacyjnych;
P
C
Z.4.2(5)1 dobrać metody i techniki wykonywania czynności higienicznych;
P
C
Z.4.2(5)2 dobrać metody i techniki wykonywania czynności pielęgnacyjnych;
P
C
Z.4.2(6)1 zastosować algorytmy wykonywania czynności higienicznych;
P
C
Z.4.2(6)3 Rozróżnić algorytmy czynności higienicznych i pielęgnacyjnych;
P
B
Z.4.2(7)1 określić rodzaje sytuacji trudnych;
P
B
Z.4.2(7)2 postępować zgodnie z obowiązującymi procedurami w przypadku wystąpienia sytuacji trudnych;
P
C
Z.4.2(8)1 określić stan higieniczny chorego;
P
B
Z.4.2(8)2 dobrać środki do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych z uwzględnieniem stanu higienicznego chorego;
P
C
Z.4.2( 9)1 wykonać słanie łóżka pustego;
P
C
Z.4.2( 9)2 wykonać słanie łóżka z osobą chorą i niesamodzielną;
P
C
Z.4.2(10)2 wykonać toaletę ciała osobie chorej i niesamodzielnej;
P
C
Z.4.2(10)3 wykonać toaletę jamy ustnej osobie chorej i niesamodzielnej;
P
C
Z.4 2(10)4 wykonać zabiegi pielęgnacyjne w obrębie jamy ustnej osobie chorej i niesamodzielnej ;
P
C
Z.4.2(11)1 wykonać mycie głowy w łóżku;
P
C
Z.4.2(11)2 zrozumieć zasady mycia głowy w łóżku ;
P
B
Z.4.2(11)3 zastosować algorytm mycia głowy w łóżku;
P
C
Z.4.2(11)4 przedstawić wskazania do założenia czepca przeciwwszawiczego;
P
B
Z.4.2(11)5 założyć czepiec przewciwwszawiczy;
P
C
Z.4.2(12)1 przedstawić zasady zmiany bielizny osobistej i pościelowej;
P
B
Z.4.2(12)2 wykonać zmianę bielizny osobistej i pościelowej;
P
C
Z.4.2(13)1 wykonać zmianę pieluchomajtek;
P
C
Z.4 2(13)2 podać basen;
P
C
Z.4.2(13)3 podać kaczkę;
P
C
Z.4.2(14)1 wymienić cewnik zewnętrzny ;
P
C
Z.4.2(14)2 wymienić worek stomijny;
P
C
Z.4.2(14)3 wymienić worek na mocz;
P
C
Z.4 2(14)4 opróżnić worek na mocz;
P
C
Z.4.2(15)1 wykonać okład zimny suchy i wilgotny ;
P
C
Z.4.2(15)2 wykonać okład ciepły suchy i wilgotny ;
P
C
Z.4.2(15)3 zastosować bańki lekarskie;
P
C
Z.4.2(15)4 wykonać kąpiel leczniczą ;
P
C
Z.4.2(16)1 pomóc w przyjmowaniu leków;
P
C
Z.4.2(16)2 obserwować osobę chorą i niesamodzielną podczas przyjmowania leków;
P
C
Z.4 2(17)1 zastosować profilaktykę przeciwodleżynową;
P
C
Z.4.2(17)2 wykonać pielęgnację przeciwodleżynową;
P
C
Z.4.2(17)3 wyjaśnić znaczenie profilaktyki przeciwodleżynowej;
P
B
Z.4.2(22)1 zadbać o bezpieczeństwo chorego podczas wykonywania czynności higienicznych;
P
C
Z.4.2(22)2 zadbać o bezpieczeństwo chorego podczas wykonywania czynności pielęgnacyjnych;
P
C
Z.4.2(22)3 zapewnić intymność podczas wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych;
P
C
Z.4 2(22)4 dobrać środki do higieny i pielęgnacji chorego;
P
C
Z.4.2(23)1 obserwować osobę chorą i niesamodzielną;
P
C
Z.4.2(23)2 dostrzec zmiany w stanie zdrowia osoby chorej i niesamodzielnej;
P
C
Z.4.2(23)3 poinformować pielęgniarkę o zaobserwowanych zmianach w stanie zdrowia osoby chorej i niesamodzielnej;
P
C
Z.4.2(24)1 przestrzegać procedur postępowania z brudną bielizną osobistą i pościelową;
P
C
Z.4.2(24)2 przestrzegać procedur postępowania ze zużytym sprzętem;
P
C
Z.4.2(24)3 segregować zużyty sprzęt;
P
C
Z.4.2(24)4 segregować brudną bieliznę;
P
C
Z.4.2(25)1 zrozumieć przepisy dotyczące praw pacjenta ;
P
B
Z.4.2(25)2 zastosować przepisy dotyczące praw pacjenta;
P
C
Z.4.2(25)3 wyjaśnić znaczenie stosowania przepisów dotyczących praw pacjenta;
P
B
Z.4.2(26)1 określić poziomy samoopieki osoby chorej i niesamodzielnej;
P
B
Z.4.2(26)2 przeprowadzić edukację w zakresie higieny osobistej;
P
C
Z.4.2(26)3 przeprowadzić edukację w zakresie zabiegów pielęgnacyjnych;
P
C
Z.4.2(26)4 wyjaśnić znaczenie edukacji w zakresie higieny osobistej i zabiegów pielęgnacyjnych;
P
B
Z.4.2(27)1 określić przeznaczenie sprzętu, przyborów ,materiałów i środków;
P
B
Z.4.2(27)2 dobrać sprzęt, przybory , materiały i środki;
P
C
Z.4.2(27)3 posłużyć się sprzętem, przyborami , materiałami i środkami .
P
C
Planowane zadania (ćwiczenia)
Zaplanowanie, zorganizowanie, wykonanie oraz dokonanie samooceny czynności higienicznych i pielęgnacyjnych w zależności od stanu ogólnego osoby chorej i niesamodzielnej.
Warunki osiągania efektów kształcenia w tym środki dydaktyczne, metody, formy organizacyjne
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin). Zajęcia edukacyjne odbywają się w placówkach ochrony zdrowia (zakłady opiekuńczo-lecznicze, oddziały szpitalne) oraz pomocy społecznej (Domy Pomocy Społecznej) na podstawie podpisanej umowy z pracodawcą. Uczniowie odbywają praktyki zawodowe pod opieką nauczyciela praktycznej nauki zawodu lud instruktora praktycznej nauki zawodu, zajęcia odbywają się w oparciu o regulamin praktycznej nauki zawodu oraz wewnętrzne przepisy placówki, w której odbywają się praktyki.
Środki dydaktyczne
Przybory, sprzęty znajdujące się w placówce ochrony zdrowia i opieki społecznej oraz materiały i środki niezbędne do wykonywania czynności higieniczno-pielęgnacyjnych, dokumentacja medyczna.
Zalecane metody dydaktyczne
Zaplanowane do osiągnięcia efekty kształcenia przygotowują ucznia do wykonywania zadań zawodowych opiekuna medycznego.
Powinny być zastosowane metody aktywizujące – kształtujące umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej w praktyce, wyzwalają aktywność ucznia, kreatywność, pozwalają na rozwój umiejętności zawodowych, komunikacyjnych i pracy w zespole.
Dominującą metodą powinna być metoda ćwiczeń praktycznych.
Formy organizacyjne
Zajęcia odbywają się w grupach 6-8 osób oraz indywidualnie w warunkach naturalnych - przy łóżku osoby chorej i niesamodzielnej.
Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania efektów kształcenia
Ocenianie i sprawdzanie efektów kształcenia należy przeprowadzać na podstawie ustalonych kryteriów zgodnie z obowiązującą skalą ocen.
Kryteria oceniania – uczeń potrafi:
- zaplanować i zorganizować czynności higieniczne i pielęgnacyjne nad osobą chorą i niesamodzielną w zależności od stanu ogólnego,
- wykonać czynności higieniczne i pielęgnacyjne nad osobą chorą i niesamodzielną w zależności od stanu ogólnego,
- ocenić jakość wykonanej czynności .
Osiągnięcia uczniów można oceniać na podstawie wykonanych ćwiczeń praktycznych oraz aktywności na zajęciach edukacyjnych.
Przedmiotem oceny powinna być również postawa zawodowa (odpowiedzialność za zdrowie i życie osoby chorej i niesamodzielnej, sumienność i dokładność w realizowaniu zadań zawodowych) oraz organizacja stanowiska pracy, dobór i właściwe wykorzystanie sprzętu i aparatury medycznej, poprawność komunikowania się i współpracy z zespołem opiekuńczym i terapeutycznym.
Formy indywidualizacji pracy uczniów uwzględniają
- dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do potrzeb ucznia,
- dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do możliwości ucznia.
2. Czynności opiekuńcze
Uszczegółowione efekty kształcenia
Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi
Poziom wymagań programowych
Kategoria taksonomiczna
Materiał nauczania
KPS(8)1 zanalizować mocne i słabe strony wykonywanych przez siebie działań;
P
D
- Planowanie i organizowania pracy opiekuna medycznego przy łóżku chorego.
- Metody, techniki i zasady wykonywania zabiegów opiekuńczych.
- Układanie chorego w łóżku.
- Sposoby zapewnienia osobie chorej i niesamodzielnej wygodnego i bezpiecznego ułożenia w łóżku.
- Wykonywanie gimnastyki oddechowej oraz ćwiczeń biernych.
- Materiały, środki, przybory i sprzęt do wykonywania czynności opiekuńczych.
- Udogodnienia, sprzęt ortopedyczny i rehabilitacyjny.
- Współpraca w zespole opiekuńczym.
- Stosowanie przepisów prawa podczas wykonywania zadań zawodowych.
- Segregowanie zużytego sprzętu, przyborów i materiałów oraz środków.
- Postawa zawodowa opiekuna medycznego.
KPS(8)2 ocenić wykonywane przez siebie działania;
P
D
OMZ(1)1 ok
Zobacz także